Kundtjänst

 

Frågor? Här har vi samlat nyttig information för dig som är webbshopskund.

Så här handlar du

Nedan följer en liten manual över hur vår webbutik fungerar. Vi hoppas du kommer att ha nytta av informationen.

Logga in

Vi rekommenderar att det första du gör är att logga in. Du kan visserligen kika runt i butiken utan att logga in, men så fort du vill lägga en produkt i varukorgen kommer du att bli ombedd att logga in. Klicka på ”var god logga in” under kundvagnen upp i högra hörnet. Du kommer då till inloggningssidan där du kan ange användarnamn och kundnummer. 

Har du glömt dina inloggningsuppgifter?

Vänligen kontakta oss via e-post (info@almeboda-maskinservice.se) eller via telefon på 0477-54800 så hjälper vi dig.

Hitta det du söker

Det finns i huvudsak två sätt att hitta det du söker. Antingen genom att leta upp rätt maskinmodell via navigeringsträdet till vänster eller genom att söka på ett artikelnummer.  Se ytterligare information under ”söktips”.

Sökning via maskinmodell

Genom att klicka dig fram i vårt navigeringsträd kan du via en maskinmodell och dess underkategorier hitta den produkt du söker. Vi har så långt det är möjligt försökt att koppla artiklar till maskinmodell med avsikt att underlätta för dig som inte har ett artikelnummer.  Ibland kan det finnas flera möjliga produktalternativ att välja mellan och vilken artikel som passar just din maskin avgörs av maskinens tillverkningsnummer/serienummer. Genom att klicka på knappen ”information” under den produkt du är intresserad av hittar du ytterligare information (om sådan finns) som kan hjälpa dig att avgöra om det är rätt produkt.

Sökning på artikelnummer

Observera!  14 eller 140 i början av ett artikelnummer skall uteslutas vid sökning på ett artikelnummer.  Till exempel skrivs  14012919 endast som  12919 och  14268262 skrivs endast som 268262.

Vi använder oss generellt av Volvos (och Åkermans) artikelnummer för våra produkter. Har du en reservdelskatalog för din maskin så innebär det att du kan prova att söka på artikelnummer i webbshopen. Många artikelnummer har dock under årens lopp ersatts av nya vilket innebär att en och samma artikel i princip kan ha flera artikelnummer. Dock är det bara det primära artikelnummer som vi använder på produkten som är sökbart i vår webbshop.  Detta ger en begränsning eftersom det artikelnummer du söker på kan vara korrekt och finnas i vårt affärssystem men ändå inte generera en träff i webbshopen. Misstänker du att det är så vänligen kontakta oss då så hjälper vi dig att söka efter alternativa artikelnummer på produkten.

Kundkorgen

Genom att klicka på "Lägg till" läggs artikeln i din korg. Kundkorgen visas alltid längst upp till höger på sidan. Genom att klicka på texten ”kundkorg” kommer du till din korg och kan se en sammanställning över vad som finns i den. Därifrån kan du enkelt uppdatera antalet för en produkt eller radera den ur kundkorgen.         

Till kassan

När du har handlat klart klickar du på "Till kassan". Vill du ange en annan leveransadress än den du tidigare uppgav vid registreringen har du nu möjlighet att göra det.  Vill du lämna ytterligare information till oss har du också möjlighet att göra det i fältet för ”meddelande”.  Vill du att din order/faktura skall ha en specifik märkning/godsmärkning så anger du även den här. När du är klar med din beställning bekräftar du den genom att klicka på ”slutför köp”. Du får då fram ett kvitto på skärmen och får också en bekräftelse via e-post på din beställning.

Betalning

Eftersom vi inte erbjuder kortbetalning gör vi alltid en kreditupplysning på alla förstagångskunder innan leverans. Den sker vid registreringen av inloggningsuppgifterna. Vid godkänd kreditupplysning skickas delarna och betalning sker via faktura med betalningsvillkor 30 dagar. Fakturan skickas som pdf-fil till angiven e-postadress eller till din vanliga postadres .

Vid ej godkänd  kreditkontroll levereras delarna mot postförskott/efterkrav. Betalning sker då (via vår transportör) innan du får godset eller i samband med att du hämtar ut godset.

Leverans

Om inget annat anges levereras produkterna omgående från vårt lager. Normalt avgår transporterna från vår anläggning omkring 14.00 varje dag (må-fre). Order på lagerförda artiklar som inkommer senare än 14.00 levereras normalt påföljande arbetsdag. Mer information om transporter och exempel på fraktpriser hittar du under ”frakter” under fliken ”kundtjänst”.

Fraktsätt

Vi använder oss av DB Schenker som transportör. Vi skickar såväl paket som pallgods och samtliga sändningar är spårbara. Små leveranser som väger under 2 kg där värdet understiger 500 SEK skickas normalt som 1-klassbrev (ej spårbart). Leveranser med DB Schenker förutsätter att det finns någon person tillgänglig på dagtid för att ta emot godset och skriva under fraktsedeln. Transportbolaget ringer normalt sett inte innan!

Är leveransadressen obemannad kan vi leverera till ditt närmaste postombud. Ange i meddelanderutan vid kassan att du önskar leverans med posten så ordnar vi det. Observera att vi har lantbrevbäring och att leveranstiden därför kan bli någon dag längre med postpaket.

För mer information om frakter och exempel på fraktpriser hittar du under ”frakter” under ”kundtjänst”.